De Zondag: Artikel 01/10: De kracht van het NOIND universum

Elk tijdsgewricht kent haar evoluties, telkens opnieuw dragen ze bij tot positieve verandering en leiden ze tot maatschappelijke vernieuwing. In deze vierdelige reeks gaan we dieper in op wat ieder van ons gelukkig maakt; onze aangeboren verbeeldingskracht en hoe deze aan te wenden. Met behulp van vernieuwende en avantgarde technologieën onze visie op leven en wonen positief vormgeven, daar gaat het om! Welkom in de wereld van KLETZ en NOIND, twee Belgische wereldspelers actief in de ontluikende markt van ruimtelijk ontwerp en holografische productie.

In deze reeks laten wij vier getuigen aan het woord. Elk van hen heeft een eigen verhaal, specifiek maar in haar eenvoud ook inspirerend en werelds. Vandaag vervolgen we met het verhaal van Raphaël; designer en decorateur. Hij werkt vanuit Le Marais in Parijs en ontwerpt avantgardistische interieurobjecten welke hij laat produceren door Kletz én hij is sinds kort virtuele decorateur bij NOIND.

Wat voorafging:

Raphaël leert Kletz en NOIND kennen tijdens een interieurproject in Parijs waar Kletz avant-garde objecten produceert voor een flagshipstore van een internationale dentale groep. Later keert Raphaël terug naar Kletz en ontdekt er de kracht van het NOIND Universum en ontstaat er een virtuele co-creatie. 

Dag Raphaël, hoe komt een Parijse decorateur in Oost-Vlaanderen terecht?     

Raphaël: Ik werk voornamelijk met avant-garde materialen. Dit vormgeven gebeurt door expertise en technologie te laten verenigen in een moderne ambacht; in Parijs benoemen we deze groep mensen als artisans. Kletz heeft expertise in organische vormgeving en verwerkt duurzame materialen zoals solid surface en andere slimme materialen. Omdat we in Le Marais overwegend in klassieke herenhuizen werken en deze moderniseren is er vaak een clash tussen modernistisch design en klassieke vormgeving. De Parijse decorateurs hebben op dat vlak internationaal een reputatie opgebouwd. 

Toch ben je nu actief als NOIND virtuele decorateur? 

Raphaël: Dat is een positief toeval. Mario, de geestelijke vader van NOIND, leert me de essentie kennen tijdens een bezoek aan de studio in Zele. Zijn team geeft me een introductie tot het NOIND Private Metaverse. Tijdens deze voorstelling word ik verrast door de mogelijkheden van virtuele co-creatie; specifiek het via augmented realty toevoegen van decoratieve elementen. De week erop hernemen we de sessie. Ik vanuit Le Marais en het designteam van Kletz bij een klant in de buurt van Zele. We staan daar letterlijk met 4 mensen in één virtuele digitale tweeling, dan nog als communicatiemedium. Dat we in realtime aanpassingen doen aan de digitale tweeling en deze projecteren in het fysieke interieur voelt eerst heel vreemd aan. Ik geef graag toe dat ik eerst sceptisch sta en pas na enkele sessies geef ik me over aan de virtuele werkwijze. Dat ik in realtime geteleporteerd word, in verbinding ga met het ontwerpteam én de klant schetst de voordelen van virtuele co-creatie. Onze ecologische voetafdruk is nu minimaal. Ik hoef me nu enkel creatief en gevoelsmatig te verplaatsen in de werkelijkheid van de klant, zonder er ook effectief naar toe te reizen. 

En wat met het tactiele, het voelen, inleven, verbinden? 

Raphaël: Aanvankelijk vind ik dit een ongemakkelijke piste. Ja, ik mis het persoonlijke contact met het team en de klant. Maar de klant zou nooit binnen de grenzen van het budget afreizen naar Parijs. De klant werkt nu met een internationale decorateur en ik krijg de kans om mijn creativitet om te zetten in een fysieke interieuroplossing, dat wordt dan weer gebouwd door een lokale interieurbouwer. Noor, de designer bij Kletz neemt de regie in het tactiele en ik vertrouw op haar expertise. Door de texturen ook effectief te projecteren in augmented reality komen we toch wel heel dicht bij de realiteit. NOIND democratiseert interieur design en virtualiseren, ze brengt virtuele realiteit en co-creatie naar de verbouwende particulier.

Werkt het ook andersom? 

Raphaël: Raar, maar ja, het werkt! Momenteel werken we een balie uit voor een Parijse couturier. Voor het ontwerp heeft Filip de co-creatie vanuit Zele gestuurd; hij ontwerpt met de productiemogelijkheden van Kletz als leidraad. Waar we vroeger een van elkaar losgekoppelde keten hadden - conceptueel design, interieurontwerp en engineering - werkt NOIND nu aaneengesloten. Conceptuele aanpassingen worden rechtstreeks aangepast in productie. Dit is een efficiënte methode, zeker met korte doorlooptijden. Dat Kletz zelf produceert is handig, ook al hebben we recent gewerkt in een ontwerpteam waar de productie van het maatmeubilair net buiten Parijs gebeurt. Gedecentraliseerd virtueel ontwerp en digitale productie leidt tot ongeziene voordelen op vlak van communicatie, internationalisering, productie-efficiëntie en prijs. Bovendien is het een duurzaam en ecologisch vriendelijke methode. Koppel dit aan circulaire modellen en de bijdrage van de interieurwereld; aan het terugdringen van de ecologische voetafdruk is substantieel. Creativiteit krijgt zo de kans om in die nieuwe werkelijkheid te overleven, meer nog, er richting aan te geven. Terwijl de bonkende Zeelse klokkentoren op de achtergrond de ruimte vult, droom ik van onze Parijse trots van weleer, onze Notre Dame, klink klokje klingeklingeling….

Embracing positive change, building a brighter future together.